Baterie litowo-jonowe (Li-Ion) w transporcie lotniczym.

Baterie litowo-jonowe (Li-Ion) w transporcie lotniczym.

W lutym 2019 r. IATA opublikowała ostatnią aktualizację odnośnie do zaleceń dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, DGR (Dangerous Goods Regulations). Do tej grupy zaliczają się baterie litowo – jonowe.

Nowe wytyczne drastycznie zmniejszyły możliwości transportu pakietów litowo jonowych o średniej i dużej pojemności, szeroko stosowanych w nurkowym sprzęcie. Dodatkowo trzeba pamiętać, że każdy przewoźnik może stosować swoje własne regulacje i zawsze ostatnie zdanie co do zgody na przewóz danej rzeczy należy do przewoźnika.

Kilka podstawowych informacji zgodnie z wytycznymi IATA: (https://www.iata.org/contentassets/6fea26dd84d24b26a7a1fd5788561d6e/passenger-lithium-battery.pdf)  

 

Pasażer może zabrać na pokład samolotu baterie litowo – jonowe w urządzeniu elektronicznym lub jako baterie zapasowe:

      1. Do 100Wh lub do masy dwóch gram zawartości Litu – zgoda przewoźnika nie jest wymagana.
        • maksymalnie do 15 urządzeń z zawartymi bateriami do 100Wh w bagażu rejestrowanym lub w bagażu podręcznym,
        • maksymalnie 2 zapasowe baterie powyżej 100 Wh ale nie więcej niż 160 Wh, tylko w bagażu podręcznym,
        • do 20 zamiennych baterii do 100 Wh tylko w bagaży podręcznym.
        • Powyżej tych ilości tylko za zgodą przewoźnika.

 

      1. Pomiędzy 100Wh a 160Wh – za zgodą przewoźnika
        • W urządzeniach elektronicznych, w bagażu podręcznym lub rejestrowanym
        • Baterie zapasowe maksymalnie dwie – tylko w bagażu podręcznym, tylko za zgodą przewoźnika.

 

      1. Powyżej 160Wh – tylko jako zgłoszony, rejestrowany przewóz DGR zgodnie ze szczególnymi przepisami (generalnie sprowadza się do nadania sprzętu osobnym transportem, w odpowiednich opakowaniach, czego organizacją zajmują się firmy wyspecjalizowane w transporcie DGR).

 

      </ol style="text-align: left;">

IATA jasno też wskazuje sposób przewozu zapasowych baterii: powinny być tak zapakowane by nie stwarzać ryzyka elektrycznego zwarcia – czy to w oryginalnym opakowaniu, czy zabezpieczone w inny sposób tak by baterie nie stykały się ze sobą i nie miały odsłoniętych styków. Artykuły zawierające pakiety litowo jonowe, których celem jest zasilanie innych urządzeń (na przykład power banki, zasobniki zasilające oświetlenie lub ogrzewanie nurkowe) traktowane są tutaj jako baterie zapasowe – mogą być przewożone tylko w bagażu podręcznym.

Wszystkie baterie powinny spełniać wymagania co do ich bezpieczeństwa przewozu, zgodnie z instrukcją „UN Manual of Tests and Criteria” część III, podrozdział 38.3.

Upraszczając, baterie powinny posiadać certyfikat, potwierdzający to że pozytywnie przeszły UN Testy. Baterie Ammonite System (battery pack 24, 14 i 10) posiadają takie testy.

Testy tego typu polegają na symulowaniu różnych gwałtownych zmian w trakcie transportu, takich jak zmiana ciśnienia, temperatury, zgniecenie czy uderzenie. Dodatkowo baterie są sprawdzane czy nie stworzą żadnego zagrożenia w przypadku przeładowania lub gwałtownego, głębokiego rozładowania. Każdy producent lub dostawca takich baterii powinien bez problemu przedstawić kopię UN Testów oferowanych pakietów.

 

Jak nurek więc może się przygotować do podróży ze swoim nurkowym zestawem zasilanym takimi pakietami?

Pierwsza myśl – kupić pakiety zasilające nie będą oparte na ogniwach litowo – jonowych. Jeszcze do niedawna praktycznie każdy producent proponował zestawy oparte o nikiel i kadm (NiCd) czy niklowo – wodorkowe (NiMh), ale niestety obie technologie nie mogą pochwalić się dobrymi parametrami pojemności i trwałości, same się rozładowują i mają ograniczoną żywotność.

Niestety, pakiety litowo – jonowe, pomimo swoich ogromnych zalet: dużej pojemności względem wielkości, braku efektu pamięci (baterię można ładować w każdym momencie, nawet jeżeli nie jest kompletnie rozładowana), braku zjawiska samodzielnego rozładowania, mają też swoje ciemne strony i pod wpływem wysokich temperatur lub innych zewnętrznych czynników mogą ulec zapłonowi. Przewoźnicy świadomi rosnącej popularności tego typów pakietów używanych w urządzeniach codziennego użytku podnoszą wciąż poprzeczkę bezpieczeństwa. Jeszcze do nie dawna bez większych problemów mogliśmy przewozić pakiety typu Accu Type 14.

Druga możliwość – wyposażyć się w ogniwa spełniające wymagania do 100Wh. Takim pakietem w ofercie Ammonite System jest Accu Type 9 o łącznej energii niższej niż wyznaczona dla transportu lotniczego granica 100 Wh. W przypadku tego akumulatora jest to dokładnie 96Wh.

Pamiętaj, że w zestawach Ammonite System w prosty sposób możesz odłączyć zasobnik zasilający od zestawu i wymienić pakiet akumulatorowy na naładowany. Nic więc nie stoi na przeszkodzie by uzbroić się w kilka pakietów w przypadku potrzeby zapewnienia sobie większej ilości zapasu energii.

Trzecia możliwość, w przypadku pakietów do 160Wh możesz wcześniej zadzwonić na infolinię lub skontaktować się drogą e-mailową z przewoźnikiem i zapytać o zgodę na transport większego pakietu. Generalnie większość przewoźników nie robi problemu z przewożeniem zestawów 100-160Wh, jednak nie dajemy na to żadnej gwarancji. Decyzja zawsze należy do pracownika linii lub osoby z kontroli bezpieczeństwa na lotnisku.

Dla bezpieczeństwa zawsze zabieraj ze sobą w podróż kopię certyfikatu UN Test dla posiadanego akumulatora. Wszystkie aktualne certyfikaty UN Test dostępne są do pobrnia na naszej stronie www pod adresem www.ammonitesystem.com.

Pamiętaj, jeżeli pracownik kontroli bezpieczeństwa nie będzie pewien, jakie parametry ma pakiet zamknięty w obudowie akumulatora Ammonite System, w prosty sposób można dostać się do niego odkręcając górną lub dolną pokrywę akumulatora i wyjmując pakiet akumulatorowy, na którym umieszona jest naklejka z podstawowymi parametrami technicznymi.

 

 

Tekst źródłowy IATA DGR 62 (2021) poniżej:

Lithium Batteries: Portable electronic devices (PED) containing lithium metal or lithium ion cells or batteries, including medical devices such as portable oxygen concentrators (POC) and consumer electronics such as cameras, mobile phones, laptops and tablets (see 2.3.5.8).  For lithium metal batteries the lithium metal content must not exceed 2 g and for lithium ion batteries the Watt-hour rating must not exceed 100 Wh. Devices in checked baggage must be completely switched off and must be protected from damage. Each person is limited to a maximum of 15 PED.

Lithium battery-powered electronic devices. Lithium ion batteries for portable (including medical) electronic devices,  a Wh rating exceeding 100 Wh but not exceeding 160 Wh. For portable medical electronic devices only, lithium metal batteries with a lithium metal content exceeding 2 g but not exceeding 8 g. Devices in checked baggage must be completely switched off and must be protected from damage.

Lithium batteries, spare/loose with a Watt-hour rating exceeding 100 Wh but not exceeding 160 Wh for consumer electronic devices and PMED or with a lithium metal content exceeding 2 g but not exceeding 8 g for PMED only. Maximum of two spare batteries in carry-on baggage only. These batteries must be individually protected to prevent short circuits.

Batteries, spare/loose, including lithium batteries, non-spillable batteries, nickel-metal hydride batteries and dry batteries (see 2.3.5.8) for portable electronic devices must be carried in carry-on baggage only. Articles which have the primary purpose as a power source, e.g. power banks are considered as spare batteries. These batteries must be individually protected to prevent short circuits.
Lithium metal batteries: the lithium metal content must not exceed 2 g (see 2.3.5.8.4).
Lithium ion batteries: the Watt-hour rating must not exceed 100 Wh (see 2.3.5.8.4).
Each person is limited to a maximum of 20 spare batteries.
*The operator may approve the carriage of more than 20 batteries.